Big brakes for Alpine A110

Basically, Alpine A110 uses Renault 8 brakes system. To improve the A110 brake, it's possible to change the rear system with one coming from a Renault 16.

Read more...
 

Last News

With the FARNaute, Christian Blois and FAR, le Russenberger company will make for the last time, a serie of switches for Alpine A310 1600, Alpine A310 V6 and Alpine A110 1600SX last version.

Read more...
 

Français - English ?

Galleries on AR

118002B924E1-34.jpg

Models on FAR

miniatures_014.jpg
Home arrow Magazine arrow Cars arrow Spider Renault Sport
Spider Renault Sport - Part 1 Print E-mail
Written by Hervé Valette   
11-10-2007
Article Index
Part 1
Part 2

Some thought this car replaces Alpine A110. Some others blame it for this lake of hard-top...
That' sure people do not take no interest in Spider !

Innovative concept innovant, all-aluminium chassis, fabulous handling, propulsion powered by a engine équipée d'une mécanique sportive de grande série posée en central arrière, Spider has all that many of us wait to find in a sport car.


Concept :

Birth:

In 1990, Renault presented the Laguna Roadster concept car. Devoted by the Car Design Award 1991, considered as one of the 7 more beautiful cars of the world, this concept car presented the broad outline of the next Spider.

Strict two-seater, it is presented without hardtop, without windshield , with only a cover to protect the interior of the rain, in the true tradition of the roadster. The doors "semi-butterfly" with electric locks and jacks confirm the sporting vocation of this roadster of which the structure guarantees lightness and rigidity.

Three years later, in 1993, the idea appears at Renault to develop a sporting and ludic model, initially intended for sporting promotion. One year later, a prototype rolls. In September of the same year, the direction of Renault accepts the project which will have the code name W94. 

 

The technical design is ensured by Nogaro Technologies chaired by Claude Fior. This man is not unknown. After having conceived the Formula Campus of Renault, but also of many motor bikes and cars of competition, it
Renault imposes only the choice of mechanics (Renault 2.0 16V of Mégane) and of the design. Then, he will develop a frame any aluminium, composed of 3 elements, combining lightness and solidity and will develop original suspensions.
La conception technique est assurée par Nogaro Technologies présidé par Claude Fior. Cet homme n'est pas un inconnu. Après avoir conçu la Formule Campus de Renault, mais aussi de nombreuses motos et autos de compétition, il
Renault lui impose seulement le choix de la mécanique (Renault 2.0 16V de la Mégane) et du design. Il developpera alors un chassis tout aluminium, composé de 3 éléments, alliant légèreté et solidité et développera d'originales suspensions.

At the beginning of 1995, the model is presented at the Living room of Geneva. The production will be entrusted to Alpine and will start in December 1995. Only two years to design a car! 

Design:

It is very important to note that Spider changed very little since the first sketches and outlines. It is very rare!


 

Happily, Spider thus keeps the spirit and the dynamism of the lines of the first drafts.

"Saute-vent":

This original system, patented by Claude Fior, is at the same time original and very powerful. It allows driving without having the nose in the wind. It is however advised to wear glasses or a helmet against projections and the fine gravels.
Later, in 1996, Spider will be also proposed with a more traditional windshield. 


Technique :

Full aluminium chassis:

Claude Fior who was in charge to develop the car, has choosen tte aluminium. And Renault choose the norwegian Hydro-Aluminium company for its alumunium control. The third parts of chassis was produced in Denmark.

Enfin, c'est dans les locaux de la Société des Automobiles Alpine Renault, avenue de Bréauté, à Dieppe que sera assuré l'assemblage de ces 3 éléments, et la construction du Spider.

Système de suspensions innovant :

Le Spider dispose d'un chassis très rigoureux. Des systèmes astucieux de suspensions y participent largement.
A l'avant, deux triangles superposés à axes longitudinaux, des rotules de série montées rigidement sur le chassis (solution rarissime sur une « routière ») et un porte moyeu spécifique avec fusée de série confirment ce choix d’une architecture privilégiant la conduite précise. Le triangle supérieur fait office de bascucleur permettant l’attaque d’un combiné ressort-amortisseur placé transversalement, presque horizontalement. La barre anti-roulis, positionnée bas, voit ses bras reliés aux triangles par des biellettes verticales. La direction est dépourvue d’assistance, cela va sans dire ! Quand aux moyeux, empruntés à l’Alpine A610, ils reçoivent son dispositif de freinage complet, disque et étriers.

A l'arrière, la suspension a également le souci complémentaire de favoriser au mieux l’accessibilité mécanique. On retrouve deux triangles superposés, à axes transversaux cette fois, et des rotules montées de manière rigide. Le porte moyeu est maintenu par un bras et une biellette réglable et le triangle supérieur commande directement le mouvement du combiné ressort-amortisseur, toujours presque horizontal mais placé longitudinalement, et par l’action d’une biellette, la barre anti-roulis.


Characteristics:

The technical characteristics of the 2 models of Spider are quite the same.

Type

 

Puissance fiscale 10
Nombre de places 2

Moteur

 
Type Moteur F7R 710
Cylindrée (cm3) 1998
Alésage x course (mm) 82.7 x 93
Nombre de cylindres / de soupapes 4 / 16
Puissance maxi kW (ch) a tr/mn 108 (150) à 6000
Couple maxi Nm (M.kg) à tr/mn 185 (19,3) à 3750

Boite de Vitesse

 
Nombre de rapports 5
Vitesse km/h à 1000 tr/mn en 1ère 8,409
en 2ème 15,194
en 3ème 20,332
en 4ème 25,816
en 5ème 31,760
   

Jantes - Pneumatiques

 
Pneumatiques AV 205/50 x 16
Pneumatiques AR 235/45 x 16

Capacités

 
Réservoir a carburant (l) 50

Freinage

 
Avant DV 300
Arrière DV 300

Performances

 
Vitesse maxi (km/h) 215
0 - 100 km/h (s) 6,9
400m DA (s) 14,6
1000 DA (s) 27,45

Consommation

 

à 90 km/h (l/100km) 6,4
à 120 km/h (l/100km) 8,4
cycle urbain (l/100km) 9,9

Poids (kg)

 
à vide en ordre de marche (Kg) 930 SV - 965 PB
maxi autorisé (PTAC) 1130



 
< Prev